ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα, 2 Μαρτίου 2016 ΔΥΟ ΘΕΜΑΤΑ:
1) Νέο μέσο Βοήθειας Έκτακτης Ανάγκης για την ταχύτερη αντιμετώπιση κρίσεων εντός της ΕΕ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
2) Διαχείριση της προσφυγικής κρίσης: αναβάθμιση των διαδικασιών επιστροφής στην Τουρκία
Δεδομένου ότι η προσφυγική κρίση συνεχίζει να ασκεί πιέσεις σε πολλά ευρωπαϊκά κράτη μέλη, η Επιτροπή προτείνει έναν ταχύτερο τρόπο παροχής υποστήριξης για την αντιμετώπιση πολλών διαφορετικών ανθρωπιστικών κρίσεων εντός της ΕΕ.
Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε ένα μέσο Βοήθειας Έκτακτης Ανάγκης προς χρήση εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την επίτευξη ταχύτερης και πιο στοχευμένης αντιμετώπισης μεγάλων κρίσεων, συμπεριλαμβανομένης της παροχής βοήθειας προς τα κράτη μέλη για να αντεπεξέλθουν σε μεγάλους αριθμούς προσφύγων.
Η πρωτοβουλία αυτή ελήφθη καθώς η προσφυγική κρίση λαμβάνει έκταση πρωτοφανούς κλίμακας και δημιουργεί την ανάγκη παροχής άμεσης και επείγουσας υποστήριξης σε ορισμένα κράτη μέλη τα οποία υποδέχονται μεγάλους αριθμούς προσφύγων στα εδάφη τους.
Εξαρχής η Επιτροπή δεσμεύτηκε να υποστηρίξει τα κράτη μέλη της με κάθε διαθέσιμο μέσο και η πρότασή της αποτελεί συνέχεια του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 18ης-19ης Φεβρουαρίου, στο οποίο οι κυβερνήσεις κάλεσαν την Επιτροπή να αναπτύξει την ικανότητα παροχής βοήθειας έκτακτης ανάγκης στο εσωτερικό της ΕΕ.
Ο Ευρωπαίος Επίτροπος για την Ανθρωπιστική Βοήθεια και τη Διαχείριση Κρίσεων κ. Χρήστος Στυλιανίδης δήλωσε: «Με την εν λόγω πρόταση, θα είμαστε σε θέση να παρέχουμε βοήθεια έκτακτης ανάγκης σε κρίσεις εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης πολύ γρηγορότερα από πριν. Αυτήν τη στιγμή, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η πρόταση αυτή θα καταστεί εξαιρετικά αναγκαία για την υποστήριξη των προσφύγων. Δεν πρέπει να χάσουμε χρόνο στην ενεργοποίηση κάθε δυνατού μέσου προκειμένου να αποτρέψουμε την ανθρωπιστική κρίση εντός των συνόρων μας. Με τη σημερινή πρόταση θα διατεθούν 700 εκατ. ευρώ για την παροχή βοήθειας όπου υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη. Απευθύνομαι τώρα στις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για να στηρίξουν ταχύτατα την πρόταση».
Τα κράτη μέλη των οποίων οι δυνατότητες επέμβασης έχουν υπερφορτωθεί από επείγουσες και εξαιρετικές περιστάσεις, όπως η ξαφνική εισροή προσφύγων ή άλλες μείζονες διαταραχές θα μπορούσαν να επωφεληθούν από αυτό το νέο μέσο. Η παροχή βοήθειας έκτακτης ανάγκης βασίζεται στο άρθρο 122 παράγραφος 1 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το νέο μέσο θα δώσει τη δυνατότητα παροχής υποστήριξης με τον ταχύτερο και ευρύτερο δυνατό τρόπο, σε πνεύμα αλληλεγγύης μεταξύ των κρατών μελών. Η βοήθεια έκτακτης ανάγκης θα παρέχεται σε στενή συνεργασία με κράτη μέλη και οργανισμούς, όπως οργανώσεις του ΟΗΕ, μη κυβερνητικές οργανώσεις και διεθνείς οργανισμούς και περιλαμβάνει την παροχή ειδών πρώτης ανάγκης, όπως τρόφιμα, καταλύματα και φάρμακα σε μεγάλους αριθμούς παιδιών, γυναικών και ανδρών που αυτήν τη στιγμή φτάνουν σε χώρες της ΕΕ.
Η Επιτροπή θα προτείνει επειγόντως στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο, ως αρμόδιες για τον προϋπολογισμό αρχές, διορθωτικό προϋπολογισμό για το 2016 με στόχο τη δημιουργία γραμμής στον προϋπολογισμό για το μέσο. Οι ανάγκες για το 2016 εκτιμώνται σε 300 εκατ. ευρώ. Επιπλέον ποσό ύψους 200 εκατ. ευρώ ετησίως θα προβλεφθεί για χρήση εντός του 2017 και του 2018 αντίστοιχα.
Η χρηματοδότηση επομένως δεν θα αφαιρεθεί από υφιστάμενα εξωτερικά προγράμματα ανθρωπιστικής βοήθειας εκτός της ΕΕ. Η ΕΕ διατηρεί τη δέσμευσή της να εξακολουθήσει να ηγείται της διεθνούς ανθρωπιστικής ανταπόκρισης για τη συριακή κρίση, καθώς και άλλων διεθνών καταστάσεων έκτακτης ανάγκης.
Ιστορικό
Η Επιτροπή ανακοίνωσε ήδη στις 10 Φεβρουαρίου την πρόθεσή της σχετικά με την ανάπτυξη της ικανότητας της ΕΕ για την παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας στo εσωτερικό της Ένωσης και τασυμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 19ης Φεβρουαρίου παρείχαν στήριξη σε αυτή την πρόθεση. Με βάση την εμπειρία του τμήματος Ανθρωπιστικής Βοήθειας και Πολιτικής Προστασίας της ΕΕ, η ανθρωπιστική βοήθεια είναι δυνατόν να διατεθεί για την κάλυψη των μεγάλων ανθρωπιστικών αναγκών των προσφύγων και των μεταναστών εντός των κρατών μελών της ΕΕ.
Για την αντιμετώπιση της προσφυγικής κρίσης εντός της ΕΕ, έχουν ήδη διατεθεί σημαντικοί οικονομικοί πόροι για την παροχή βοήθειας εντός της Ευρώπης από σειρά άλλων μηχανισμών, όπως το Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης (AMIF), το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας (ISF) και το Ευρωπαϊκό Ταμείο για τους Απόρους (FEAD). Οι εν λόγω μηχανισμοί έχουν αποδείξει τη χρησιμότητά τους, δεν είχαν όμως σχεδιαστεί για την κάλυψη ανθρωπιστικών αναγκών μεγάλης κλίμακας.
Ο Μηχανισμός Πολιτικής Προστασίας της ΕΕ (EUCPM) έχει χρησιμοποιηθεί για την κινητοποίηση υλικής υποστήριξης, όπως για την παροχή καταλυμάτων, υλικού προσωπικής υγιεινής και ιατρικών εφοδίων, καθώς και εμπειρογνωμοσύνης για την υποστήριξη της Ουγγαρίας, της Ελλάδας, της Σλοβενίας, της Κροατίας και της Σερβίας προκειμένου να αντιμετωπίσουν τον αυξημένο αριθμό των αφίξεων. Ωστόσο, αυτός ο μηχανισμός αλληλεγγύης είχε σχεδιαστεί για καταστάσεις στις οποίες κάποιο κράτος μέλος αντιμετωπίζει προβλήματα, αλλά δεν προβλέπει χρηματοδότηση και βασίζεται σε εθελοντικές προσφορές κρατών μελών των οποίων οι δυνατότητες υποστήριξης είναι πιθανό να έχουν εξαντληθεί την παρούσα περίοδο.
Επομένως, η πρόταση για υποστήριξη έκτακτης ανάγκης στοχεύει στην κάλυψη ενός κενού: στη δημιουργία ενός καταλληλότερου μέσου, το οποίο θα είναι διαθέσιμο σε επίπεδο Ένωσης για την αντιμετώπιση ανθρωπιστικών αναγκών εντός της επικράτειας της ΕΕ.
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα, 2 Μαρτίου 2016
Διαχείριση της προσφυγικής κρίσης: αναβάθμιση των διαδικασιών επιστροφής στην Τουρκία
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι σήμερα σε θέση να επιβεβαιώσει ότι η Ελλάδα βρίσκεται στη διαδικασία επιστροφής 308 παράτυπων μεταναστών στην Τουρκία. Η Ευρωπαϊκή Ένωση αναβαθμίζει τις προσπάθειές της για να εξασφαλίσει ότι όσοι δεν δικαιούνται διεθνή προστασία στην Ευρώπη θα επιστρέψουν γρήγορα και αποτελεσματικά στις χώρες προέλευσης ή διέλευσης.
Ο Επίτροπος Μετανάστευσης, Εσωτερικών Υποθέσεων και Ιθαγένειας, κ. Δημήτρης Αβραμόπουλος, δήλωσε: «Με βάση το κοινό σχέδιο δράσης ΕΕ-Τουρκίας συμφωνήσαμε να επιταχύνουμε τις διαδικασίες επιστροφής και επανεισδοχής με την Τουρκία. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ενισχύσει την υποστήριξή της στη συνεργασία σχετικά με την επιστροφή μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ και της Τουρκίας και οι σημερινές μεταφορές επιστρεφόντων από την Ελλάδα στην Τουρκία δείχνουν ότι οι προσπάθειές μας αρχίζουν να αποδίδουν καρπούς. Εάν θέλουμε να αντιμετωπίσουμε με επιτυχία τις προκλήσεις της προσφυγικής κρίσης πρέπει να επιστρέψουμε στην τακτική διαχείριση των μεταναστευτικών ροών. Οφείλουμε να εξασφαλίσουμε ότι όσοι έχουν ανάγκη προστασίας θα την λάβουν, αλλά πρέπει να είναι σαφές επίσης ότι όσοι δεν έχουν δικαίωμα παραμονής στην ΕΕ θα επιστρέψουν γρήγορα και αποτελεσματικά.»
Προκειμένου να λειτουργήσει το Κοινό Ευρωπαϊκό Σύστημα Ασύλου, ζωτική σημασία έχει μια πολιτική επιστροφής που να λειτουργεί πλήρως. Η επιστροφή των παράτυπων μεταναστών που δεν έχουν δικαίωμα παραμονής στην ΕΕ, στις χώρες καταγωγής τους ή στις χώρες από τις οποίες έχουν διέλθει, με πλήρη σεβασμό των θεμελιωδών δικαιωμάτων και της αρχής της μη επαναπροώθησης, αποτελεί ουσιαστικό μέρος των ενδελεχών προσπαθειών της ΕΕ για την αντιμετώπιση της μετανάστευσης και ιδίως για τη μείωση της παράτυπης μετανάστευσης.
Για τον λόγο αυτό η αναβάθμιση της συνεργασίας στον τομέα των επιστροφών με την Τουρκία αποτελεί μια από τις προτεραιότητες ζωτικής σημασίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Με βάση το κοινό πρόγραμμα δράσης ΕΕ-Τουρκίας, που ενεργοποιήθηκε στις 29 Νοεμβρίου, η ΕΕ και η Τουρκία έχουν αναλάβει τη δέσμευση να ενισχύσουν τη συνεργασία για τη διαχείριση της μετανάστευσης, μεταξύ άλλων με την πρόληψη των παράτυπων μεταναστευτικών ροών προς την ΕΕ και την επιτάχυνση των διαδικασιών επανεισδοχής των παράτυπων μεταναστών, σύμφωνα με τις καθορισμένες διατάξεις επανεισδοχής.
Η Επιτροπή συνεργάζεται με τις ελληνικές και τις τουρκικές αρχές, προκειμένου να βελτιωθεί η εφαρμογή της διμερούς συμφωνίας επανεισδοχής μεταξύ της Ελλάδας και της Τουρκίας και να διευκολυνθεί η επιστροφή των παράτυπων μεταναστών. Χθες και σήμερα, πραγματοποιείται η επιστροφή από την Ελλάδα στην Τουρκία 308 παράτυπων μεταναστών, κυρίως από το Μαρόκο, την Αλγερία και την Τυνησία. Το γεγονός αυτό στέλνει ένα σαφές μήνυμα ότι όσοι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για διεθνή προστασία θα επιστρέψουν.
Ιστορικό
Η αποτελεσματική κοινή πολιτική επιστροφής της ΕΕ αποτελεί μια από τις προτεραιότητες τουευρωπαϊκού προγράμματος δράσης για τη μετανάστευση. Η Επιτροπή παρουσίασε ένα σχέδιο δράσης της ΕΕ για την επιστροφή, στο οποίο καθορίζονται τα άμεσα και μεσοπρόθεσμα μέτρα που πρέπει να ληφθούν από τα κράτη μέλη για την ενίσχυση της οικειοθελούς επιστροφής, για την ενίσχυση της εφαρμογής της οδηγίας για την επιστροφή, για τη βελτίωση της ανταλλαγής πληροφοριών, για την ενίσχυση του ρόλου και της εντολής του ευρωπαϊκού οργανισμού για τα σύνορα (Frontex) σε επιχειρήσεις επιστροφής και για τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης της επιστροφής.
Οι διατάξεις της συμφωνίας επανεισδοχής ΕΕ-Τουρκίας τέθηκαν σε ισχύ την 1η Οκτωβρίου 2014, με στόχο να θεσπιστούν, με βάση την αμοιβαιότητα, διαδικασίες για την ταχεία και ομαλή επανεισδοχή, από κάθε πλευρά, των ατόμων που εισήλθαν ή διαμένουν στην επικράτεια της άλλης πλευράς με παράτυπο τρόπο.
Η έναρξη ισχύος των διατάξεων που αφορούν τους υπηκόους τρίτων χωρών θα επιταχυνθεί με βάση τη συμφωνία μεταξύ της ΕΕ και της Τουρκίας και αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιουνίου 2016.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου